maandag 12 september 2011

Het ontwerp

Het thema van de kinderboekenweek '11 (en dus ook het kinderboekenbal) is Superhelden en dapper durven zijn. De Kinderboekenweek wordt een eerbetoon aan alle kinderboekfiguren die dapper durven te zijn. Er komt in het Muziekgebouw aan 't IJ een enorm decor dat in sommige gevallen niet alleen aankleding is, maar ook interactief zal zijn voor de kinderen, waardoor het kinderboekenbal echt een belevenis wordt om mee te maken.

Als vormgevers hebben we ons alle tien verdiept in het thema en die opgesplitst om het helder te krijgen. De kunstenaars werken samen in kleine groepjes aan de verschillende projecten en een aantal hebben daarnaast ook nog een individueel project. Ik ben een van die kunstenaars die beide doet en zal dan ook alleen mijn projecten toelichten, de rest blijft natuurlijk een verrassing!

Ik en Wouter Bloemendal hebben ons gericht op de anti-held. We hebben een stad ontworpen in de nacht zoals we hem kennen uit de superhelden verhalen. In deze stad gaat er echter van alles verkeerd; zo stort het vliegtuig neer, komt de boot dwars de stad in en hangt de antiheld verloren aan het hoogste gebouw dat geraakt wordt door de bliksem. Al deze ongelukken vinden plaats rondom de antiheld die er dus niet veel van bakt als superheld. De decor objecten zullen vooral worden gemaakt als 2D object, maar met de illusie van een ruimtelijk beeld.

Niet alleen de klassieke superhelden komen aan bod, maar ook het dappere kind zelf. Naast de anti-held richt ik me ook op dapper durven zijn in het dagelijks leven. Er komt een wand waar in een cartooneske stijl de zin “ik was dapper toen..” komt te staan die kan worden aangevuld door de kinderen zelf. Zij kunnen dit aanvullen door achter de al gedrukte tekst met schoolbordkrijt een voorbeeld te schrijven van een moment waarin het kind dapper was. Dit kunnen dingen zijn als “ik was dapper toen ik zong voor de hele school” of  “ik was dapper toen mijn arm in het gips moest”. Het stimuleert het kind na te denken over alledaagse dingen waarin het dapper is geweest. Elk kind heeft namelijk wel zijn eigen of meerdere dapper-momentjes.


Nu de vormgeving bepaald is kunnen we aan de slag om alles te gaan maken. We hebben inmiddels een atelier toegewezen gekregen waar we kunnen werken en al het materiaal besteld. Vanaf vandaag gaan we dan ook keihard aan de slag om de deadline van 4 oktober te halen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten