woensdag 28 december 2011

Jaaroverzicht

Eind december, dé tijd om terug te kijken naar het afgelopen jaar en vooruit te kijken naar het komende jaar. Nare dingen achterlaten en het jaar erop weer fris beginnen met alle goeie dingen van het voorgaande jaar.

2011 was voor mij niet zomaar een nieuw jaar, het was een jaar dat enorm verschilde ten opzichte van alle jaren ervoor. Het was het jaar dat ik definitief afscheid nam van mijn oude leven.

Ergens in 2010 begonnen die veranderingen al en bij het begin van 2011 had ik mijn nieuwe leven omarmd. Ik had mijn veilige leven in Leeuwarden verlaten, had mijn appartement omgeruild voor een zolderkamertje in Groningen, leefde voor het eerst een echt studentenleven, ruilde mijn auto om voor een fiets, zei gedag tegen mijn lieve katjes, vrienden, en verbrandde mijn schepen. Ik kreeg er heel veel voor terug. Ik ervaarde liefde en het leven, ik leerde mezelf kennen, mezelf zijn en mezelf geven. (verpest ik het nu door te zeggen dat dat rijmt?)

2011 begon zoals elk jaar met alle mooie dingen die ik wilde doorzetten van het jaar daarvoor. Alleen waren het er in dit geval dus wel heel veel. Ik had geproefd van een leven waar ik nog veel meer van wilde.

2011 begon ook met een einde. Er viel een last van mijn schouders toen ik mijn eindexamenpresentatie had gehouden en ik stiekem al wel wist dat ik het had gehaald. De tranen van opluchting werden beloond. Ik sloot mijn eindexamen glansrijk af en beëindigde daarmee 4,5 jaar kunstacademie.

Tijdens het afstuderen kon ik niet wachten om eindelijk dingen voor mezelf te mogen ontwerpen. Alle tijd van de wereld zou ik hiervoor hebben als ik klaar was met school. En die tijd had ik, en hoe heerlijk het ook was dat ik geen verantwoording meer hoefde af te leggen voor mijn ontwerp-keuzes, het kwam er niet van. Ik was moe. Na al dat harde werken was ik toe aan rust, écht ontspannen, even niet ontwerpen. En dat deed ik. Lekker helemaal niks. Niks anders dan dromen en de toekomst voor me uit schuiven.

Een aantal maanden had ik wel nodig voordat langzaam het ontwerpen weer begon te kriebelen. Mijn toekomstplan was in 2012 naar het midden van het land te verhuizen. Maar ik begon me te beseffen als ik daar iets wilde opbouwen, ik beter alvast meteen kon beginnen. En dus begon ik met zoeken naar een woning en werk.

Mijn langgekoesterde droom kwam uit in juni: ik verhuisde eindelijk naar Utrecht. De stad waar ik al ruim 5 jaar wilde wonen. En bestempelde direct de zoektocht naar werk en projecten als prioriteit. Dat wierp gelukkig zijn vruchten af; ik werd vrijwel gelijktijdig met het verhuizen uitgekozen voor mijn eerste creatieve project , het Kringloopatelier in Deventer. Vond iets later een parttime-bijbaantje om mijn huur te kunnen betalen. Werkte mee met een project bij mijn voormalige stage bedrijf. En werd ook nog eens uitgekozen als ontwerper voor het kinderboekenbal.

Na die fantastisch drukke periode brak er een rustigere tijd aan waarin ik mooi kon bijkomen van alles en het allemaal even op een rijtje kon zetten. Inmiddels ben ik er wel uit en heb ik mijn goede voornemens op design gebied voor komend jaar gevormd. 

Ik ben er helemaal klaar voor en hoop dat 2012 me veel mooie projecten zal brengen. En natuurlijk wens ik iedereen ook een gelukkig nieuwjaar toe! 

1 opmerking:

  1. Dat je wensen maar mogen uit komen.
    Geniet van het leven.
    Wij steunen je en wensen je een gelukkig nieuwjaar toe.

    Je Vader & Moeder

    BeantwoordenVerwijderen